Po dobrom výdatnom mäsku a majonézovom šaláte sa veru mnohým žiada naložiť si na tanier šúľance s brokolicou. Alebo kapustné fliačky, slivkové pirohy, zeleninové rizoto, granadír, zapekaný karfiol, placky s cesnakom... Ktovie či práve toto vyprovokovalo zrod Veganuary; aby ho Jane Land a Matthew
Glover v roku 2014 zapísali do zoznamu neziskových organizácií Veľkej Británie a naštartovali tak mesiac vegánstva. Jej krstným otcom sa stal aj Paul Mc Cartney, ktorý sa už štyri desaťročia stravuje vegetariánsky.
Vegánsky január, teda Vega-nuary, popularizuje filozofiu Vegan Society, založenej Dorothy a Donaldom Watsonovcami presne pred 80 rokmi – skončiť s „vykorisťovaním“ zvierat za účelom stravovania, oblečenia či iných komerčných zámerov.
Na rozdiel od vegetariánov vegáni nejedia ani vajcia a mliečne výrobky, ba ani med ako produkt včiel, takže z cestovín by ste pri striktnom dodržiavaní vegánskeho januára museli vyberať iba tie bezvaječné, vyprážať zeleninu či huby obalené len v múke alebo inom
rastlinnom prášku, namiesto medovníkov piecť len perníky, zapekať zeleninu pod vrstvou „smotany“ zo sójového mlieka prípadne sa inšpirovať Veronikou Bušovou a snehové pusinky pripravovať z nálevu cícerovej konzervy (alebo poňať Veganuary iba ako odľahčenie od mäsa).
Na jednej strane komplikácie, na strane druhej objavovanie nových surovín, iných kombinácií, objavného tvorenia... Čo vám vraj zrýchli metabolizmus, zatočí s kilami navyše, pomôže odstrániť mnohé zdravotné problémy a planétu oslobodí od takmer troch štvrtín uhlíkovej stopy, zachráni hektáre lesov a obrovské množstvá vody, potrebné pri chove zvierat.
Vegán však musí mať dobré oči alebo si nosiť so sebou lupu. Zloženie výrobkov je totiž uvedené tak malým písmom (a najlepšie bielym na žltom či modrým na čiernom), aby to spotrebiteľ voľným okom neprečítal. No a potom doma s hrôzou zistí, že v cukríkoch je použitá želatina z kostí a kože zvierat alebo (ani nezistí) sa pri filtrácii vína použil aj vaječný albumín a vláknina zo schránok kôrovcov... a šup s tým nevegánskym susedom.
Mimochodom, v prvom ročníku Veganuary sa zaregistrovalo 12 800 fanúšikov (a zakladatelia počítali so
stovkou), pred dvoma rokmi to už bolo 700 000 ľudí. Podľa prieskumov vraj až tretina z nich pokračuje vo vegánskom životnom štýle.
Nuž sa nečudujte, že práve teraz v januári-veganuári prichádzajú obchodné reťazce s desiatkami nových vegánskych výrobkov. Hoci aj pod značkou V-Label International, odštartovanou v roku 1996 vo Švajčiarsku. Ako označenie vege-výrobkov ho však začala používať talianska vegetariánska asociácia ešte o dvadsať rokov skôr. Vďaka 50 tisícom rôznych produktov od 4 300 výrobcov je známa po celom svete.
Soňa Hudecová ©
návštevy:33144