... taká bola predstava Holanďana Niklasa Östberga, keď položil základy spoločnosti Delivery Hero. Skrátka, doručiť čokoľvek k dverám zákazníka v čo najkratšom čase. Za desať rokov sa z Berlína rozšírila do 50 krajín na štyroch kontinentoch.
V druhej polovici októbra sa pod názvom Foodpanda udomácnila táto myšlienka aj v
desiatich slovenských mestách ako sesterský projekt českého Dáme jídlo, ktorý tam funguje už od roku 2012. Už vtedy sa v Bratislave dali takto nakupovať aj potraviny z 11 predajní Tesco Expres. V novembri k nim pribudol vlastný pandamarket - testovacia prevádzka v bratislavskej Petržalke. Ukázala stopercentnú pripravenosť, a tak nič nebránilo otvoreniu pandamarketu v Starom Meste a tretiemu v Karlovej Vsi. Foodpanda už teraz pracuje na tom, aby dostala pandamarkety aj do iných regiónov, do väčších aj menších miest Slovenska.
Kým sa však „pandamarketový“ plán premení na realitu, majú zákazníci foodpandy možnosť využívať spoluprácu s externými partnermi (napr. malý formát Tesco expres) a dúfať, že aj obmedzená ponuka obchodu trafí presne do ich potrieb. Počet predajní, z ktorých ponuky si môže zákazník vyberať, závisí totiž od vzdialenosti od jeho bydliska (pričom sú do spolupráce zapojené len niektoré). Cieľom je totiž dodržanie sľubu, že tovar dorazí pred zákazníkove dvere do 20 minút. To ale, samozrejme, komplikuje dopravná situácia (v Bratislave sa, napríklad, garantovaný čas dodania jedla predĺžil z 30 na 50 minút). O to viac, keď tu máme snehovú kalamitu. Často je to však pre zákazníka príjemnejšie, než sa osobne po plných cestách vydať po chýbajúcu drobnosť do domácnosti.
Stačí ísť na web foodpandy alebo využiť aplikáciu. Logistický algoritmus podľa zadanej adresy doručenia vyhodnotí, či daná adresa spadá do dostupnej vzdialenosti od pandamarketu. Ak už je vzdialenosť väčšia, pandamarket sa nezjaví. Zákazník má v tom prípade možnosť využiť sekciu Obchody. Projekt nemá totiž ambíciu voziť tovar cez celé mesto, a tým sa odlišuje od iných donáškových projektov.
Súčasná situácia všeobecne posilnila záujem ľudí o online nákupy. „Uprostred pandémie COVID-19 tímy Delivery Hero po celom svete zareagovali na rastúci dopyt po doručení tovaru až domov. V spojení s pohodlím online objednávania a rýchlosťou doručenia to v dlhodobom hľadisku pravdepodobne ovplyvní správanie sa zákazníkov,“ predpovedá riaditeľ pandamarketu Mikolaj Komorowski.
Skúsenosti z Česka to potvrdzujú. Sesterská platforma foodpandy Dáme jídlo spustila koncept dark-store pod názvom Dáme market vo februári tohto roka v Prahe. Za necelý rok sa rozrástol na sieť 9 prevádzok po celej Českej republike, ku ktorým do konca roka pribudnú ďalšie dve.
Soňa Hudecová ©