rbk 23-009 bb update 70_vyrocie 1920x1080pix

Koktail

Tanierik „Bone China“ – nič pre vegetariána

Marco Polo toho zo svojich východných výprav priviezol naozaj veľa. Možno najčastejšie sa spomínajú cestoviny, ale väčší rozruch vtedy koncom13. storočia spôsobil porcelán. Číňania ho však vyrobili a postupne stále zdokonaľovali už o šesť storočí skôr; mohli sa totiž inšpirovať svojimi náleziskami kaolínových ílov – najväčších vo svete. Ešte aj pomenovanie kaolín získala čaj o piatejzákladná porcelánová surovina podľa kopca Kao-ling...

V Európe sa vtedy aj na najbohatších a najaristokratickejších hostinách servírovalo jedlo na keramike. Nuž nečudo, že omnoho jemnejší porcelán vzbudil veľký záujem. Nazvali ho jednoducho „China“, veď pochádzal odtiaľ a veru sa kalendár otočil každé ráno ešte viac než tisíc ráz, kým sa dvom Nemcom podaril podobný objaviteľský husársky kúsok.

A tak sa konečne na úsvite 18. storočia rozrástli porcelánky na našom kontinente ako huby po daždi. Ale predsa to celkom nebolo ono. Tunajší európsky porcelán (nazvaný podľa talianskeho výrazu pre mušľu, veľmi podobnú porcelánovej hmote – porcella) vyzeral oproti tomu čínskemu ako mierne natvrdlý brat. Keď kontesa obrátila čínsku šálku oproti svetlu, videla tieň svojej ruky, taká bola tá biela hmota jemná. Európsky porcelán bol síce pekný, ale o priesvitnosti ani reči... Ako to, do čerta, tí Číňania robia?

Ako mnoho iných objavov, aj pri porceláne zaúradovala pani Náhoda. Istý majiteľ anglickej porcelánky, postavenej neďaleko farmy s dobytkom, požiadal susedov o kosti. Na jemno pomlel, pridal, zamiešal, vypálil... nie, nebola z toho kosťovica, ale jemnučký kostný porcelán,čaj o piatej skrátka Bone China (aj keď to už s Čínou nemalo nič spoločné). Nuž a keď tvorila múčka z kostí dobytka alebo prasiat až polovicu zmesi, vyrobili Fine Bone China – ľahký, priesvitnejší a predsa pevný porcelán. Postupne si zaslúžene získal označenie anglický a až po dvoch storočiach začali kostnú verziu vyrábať aj v ďalších krajinách, najmä v Japonsku, Amerike aj Číne (v redakcii máme šálky z Litvy).

Mimochodom, dodnes nevieme, prečo Thomas Frey siahol po kostnej múčke. Metódou pokus – omyl, alebo s cieľom ušetriť na kaolíne, kremičitom piesku a alabastri? Prípadne sa už vtedy zamýšľal nad trvalou udržateľnosťou, recykláciou, ekológiou..? V každom prípade nová kvalita vyšla napokon drahšie. Kostný porcelán sa vinou svojej jemnosti pri vypaľovaní dosť láme (barmani by tomu vraveli anjelská daň), a výrobky treba vypaľovať aj druhý raz.

Nuž ale naliať kávu alebo čaj do kostnej šálky a na tanierik položiť kúsok torty... to už nie je len o občerstvení tela, ale aj o zážitku, pocite, noblese. Teda, samozrejme, kým to neservírujete vegetariánovi .

Soňa Hudecová ©

 

návštevy: 16110

späť

Editoriál

Milí hostia hotelov a reštaurácii,

sonamilí labužníci, vyznávači saunovania, fanúšikovia wellness, turisti, obchodní cestujúci ... Všetci tí, čo hľadáte zážitky pre seba, svoje deťúrence, trochu pokoja alebo naopak rekreačnú aktivitu. Milí pracovníci firiem, čo sa potrebujete občas stretnúť s klientmi a zahraničnými partnermi, vzdelávať sa na školeniach či konferenciách, spoznať svojich kolegov pri teambuildingu...

No skrátka, milí všetci! Veď každý z nás potrebuje jesť a každého raz za čas postihne nutnosť využiť strechu nad hlavou niektorého dočasného domova. Hotela, penziónu, motela, horskej chaty, ubytovne, apartmánového domu, rezidenčného bývania, rezortu, botela.... a popritom mnohých reštaurácií, bistier, pivární, pubov, pizzerií, sushi barov, cukrární, streetfoodových truckov, kaviarní, bufetov, fastfoodov, vinární.

Ktoré stoja za to? Kde najprv hľadia na spokojnosť hosťa a až potom na výsostne osobné záujmy? Kde napredujú, zlepšujú sa, neustále niečo vymýšľajú, skúšajú... aby sa čo najviac trafili do chutí a záujmov svojho zákazníka? A čo vám to vlastne núkajú, keď vravia rečou profesionálov...?

Mnohí z vás toho už precestovali, prejedli a prepili neúrekom. Iní ešte len začínajú, rodí sa nové generácia bábätiek, ale aj nová generácia hostí. Nováčikovia vo svete hotelových a reštauračných služieb potrebujú odpovede na tisíce otázok.

Tým pokročilejším ich stačí omnoho menej. Jedni aj druhí by sa však mali nestále inšpirovať, rozširovať s obzory, učiť sa a spoznávať. Pretože čert nikdy nespí ☺ a kladie hosťovi pod nohy nové a nové formy služieb, pojmy, trendy. Musíme s manažérmi hotelov a reštaurácií držať krok.

Vaša 


Soňa Hudecová-Podhorná

 

Ovocie pre Mr. Beana

V pohári krásny voňavý nápoj... len ústa priložiť k jeho okraju. V nápoji priezračný chladivý ľad, ovocie exotika pxb copylen vziať ozdobnú paličku a dobre ho v nápoji zamiešať. Na boku naaranžované ovocie, len ho zhltnúť ako malinu... Ale čo na to vraví bontón? Barmani si na nás vymysleli krásne dekorácie a nedali nám k nim návod na použitie. Vždy som si 

4. 9. 2024 / Čítať viac

Omrvinky zo stola

Čo a komu? Kto a pre koho? Kde a kedy? A predovšetkým ako a z čoho? Desiatky, stovky, omvinky 2 pxbtisícky… omrviniek robia gastronómiu takou pestrou, chutnou a zaujímavou. Aj keby sme na svete boli navždy, stále máme čo ochutnávať, kombinovať, spoznávať, pripravovať a objavovať…

 / Čítať viac

Mňam, čašník mi už nesie kokotku...

„Och, aké je to pekné a tajomné..?“ – vravíme si a opatrne dvihneme malú pokrievku. To je kokotky pxbodér! V kokotke sa pekne pospájajú všetky vône i chute...
Tak teraz je už hádam aj hosťovi–začiatočníkovi jasné, že kokotka patrí do gastronómie. Ide o zapekaciu nádobu s pokrievkou – veľkú na prípravu jedla alebo malú, v ktorej sa 

 / Čítať viac

Víno farby mandarínok

Možno sa ešte pamätáte na časy, keď vás aj vo vinárni „kelner“ oslovil: „Tak aké si budú dámy-víno oranžové 2páni priať, biele alebo červené..? Máme oboje.“

Dnes už pred hosťa položí vínnu kartu, v ktorej sa veru občas uchádza o priazeň aj vyše stovka vín. Steny reštaurácie zakrýva expozícia atraktívnych fliaš, v sudoch sa skrýva mok, čo by obstál aj v s

 / Čítať viac

Viac nám chutí obrátený jablkový koláč alebo jeho príbeh?

tarte tatin pxbJedlo s príbehom. Odborníci z marketingu gastronómie či hotelierstva vedia, že omnoho lepšie sa predáva jedlo, potravina, nápoj, služba... ktoré majú svoj príbeh. Vychutnávanie totiž dostane ďalší rozmer. Hosť túži mať izbu, v ktorej spala kráľovná Sissi (alebo by si to bola

 / Čítať viac


2013 – 2024 © Hostovo.sk
Grafický dizajn a redakčný systém od firmy AlejTech, spol. s r.o.
Tvorba web stránok